Svar: Vil ikke mades

11. marts 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng er interesseret i mad. Hvis du giver ham mad i hånden, så putter han det gladeligt i munden, og han kan rigtig godt lide at sidde at sutte, gnaske, gumle på f.eks. agurk, brødskorper, kartoffelbåde og lignende. Det er super godt, det skal du endelig udnytte :)

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med at tilbyde ham noget i hænderne. Det vil stimulere ham rigtig godt mundmotorisk og vil samtidig forberede ham på, at det er spisetid. Imens laver du så skemaden klar og så sætter du dig sammen med ham og tilbyder ham lidt på en ske...

Når han ikke rigtig virker interesseret i skemaden og ikke åbner munden for skeen, så får jeg lidt på fornemmelsen, at det handler om hans mælkeindtag. Det lyder som om, at han måske får lidt for meget mælk, og at dette tager hans appetit og lyst væk fra maden. Du spørger også "skal jeg bare acceptere, at han ikke vil mades, og så amme ham videre?" og nej, det skal du faktisk ikke. Det er ret vigtigt, at du forsøger at skrue ned for amningerne, så han ikke længere får helt så meget mælk, og at du bevidst forsøger at skabe en rytme, som giver plads til måde skemad og mælk i maven.

Det betyder, at du skal væk fra tanken om, at hvis han ikke spiser noget, så skal han ammes i stedet. Det skal han ikke. Det er derimod vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og først får brystet, før han skal sove.

Det er også vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste. Det vil sige, at han om et par uger skal have 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider.. men da det lyder som om, at han lige nu spiser meget sparsomt og ikke rigtig har en rytme i forhold til mad, så vil det være rigtig fint, at du lige nu springer mellemmåltiderne over - her kan du så amme ham i stedet og putte ham.

Det betyder, at mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre og skal ikke ammes, når I står op. Her starter dagen med morgengrød i stedet...

Morgen 8: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt grød og vand af kop. Der kan evt. kommes lidt frugtmos på som topping af grøden.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur (på sigt kommer der et mellemmåltid ind her)

Frokost 11.30-12: Agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Stille og roligt skal der begyndes med kød eller fisk i mosen, det kan være jeres mad eller mos fra glas, som passer til børn på 6 mdr.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13 - det afhænger af, hvornår han er stået op fra sin formiddagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt frugt i ...

Annonce

... hånden her og lidt frugtmos på en ske som et lille mellemmåltid... Ammes også stadig eftermiddag og har måske behov for en lille powernap. Det kan også være, at denne lur stille og roligt springes over.

Aften 18: Agurk, ristede rugbrødsbjælker, kartoffelbåd osv. i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Også om aftenen begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Udgangspunktet meget gerne jeres mad... Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre. Skal stille og roligt nu lære at sove uden mælk midt nat. Det vil sige, at han skal begynde at kunne sove 5-6 timer uden mælk om natten f.eks. fra 23.30 til 05.

Som du kan se, så er der i denne plan plads til en del måltider, men også en del amninger stadig væk. Der går ofte 1-2 timer imellem, at han tilbydes skemad og han tilbydes brystet - skemaden gives, når han vågner og mælken før han skal sove. Om natten skal han ikke længere ammes, men lære at sove et lidt længere søvnstræk og netop indtaget af mælk om natten vil naturligt også spille ind på hans interesse og behov for skemad om dagen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at give ham mælk nok, men også sikre plads i maven og lyst til netop skemaden. Det betyder også, at du i løbet af dagen måske skal amme ham fra et bryste og ikke begge bryster, så han på den måde stadig får mælk men ikke får helt så meget mælk, som han måske plejer...

Hvis du oplever, at han har svært ved at kapere skemaden og helst spiser helt cremet og blød grød og grøntsagsmos - så giver du ham det. Stille og roligt kan grød og mos gøres gradvist grovere. Det vigtigste lige nu er, at han begynder at få lidt anden mad ned i maven og vænnes til at spise andet end mælk.

Det er rigtig godt, at du forsøger at bruge f.eks. agurk som en ske. Det må du meget gerne blive ved med netop for at vænne ham lidt mere til smag og konsistens - og give ham chancen for at finde ud af, at det faktisk smager meget godt :)

Du må også meget gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, så han får variation på denne måde. Det giver også mulighed for at give ham meget små portioner, hvis du bruger færdiglavet babymad, og du behøver derfor ofte ikke kassere så meget, som hvis du laver det selv, hvilket også kan være meget rart.

Sæt ham i den høje stol, når han skal spise, så han sidder rigtigt op, og så I har øjenkontakt og han kan spejle sig i dig og ved, hvad der skal foregå. Forsøg at holde fast i spisetiderne dagen igennem, så hans indre ur også indstiller sig på, at det er spisetid og han derved naturligt føler sig sulten og vil være mere parat :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to